Brigádníci nejsou jen výpomoc – v sezóně tvoří podstatnou část týmu a když selžou, doplatí na to celý provoz. Jak z nich udělat skutečnou posilu a loajální pomocníky?
1. Vysvětlete co, jak a proč
Sice u vás nebudou pracovat léta, ale i tak se vyplatí investovat do jejich zaškolení. A to ideálně ještě předtím, než u vás začnou pracovat. Můžete třeba připravit krátké videonávody, které si brigádníci mohou pustit ještě před nástupem, což výrazně zkracuje adaptační dobu a zvyšuje produktivitu hned od prvního dne.
TIP: Nastupuje-li k vám víc brigádníků současně, uspořádejte group onboarding – první den svoláte brigádníky, rozdáte jim welcome balíček s popisem role, pracovních postupů a přehledným shrnutím důležitých informací. To pomůže navázat týmového ducha a zajistit, že všichni začínají na stejné startovní čáře.
Na samotném úseku, kde mají brigádníci pracovat, můžete třeba ještě 15 minut před první směnou udělat krátký úvod, kde vysvětlíte, jak tato jejich práce zapadá do celkového provozu – třeba že správné třídění zásilek zajistí, aby zákazníci dostali objednávky včas.
2. Zajistěte veškeré pomůcky
Ať brigádníci zbytečně neztrácejí čas, připravte přístupy, ochranné pomůcky nebo výdejní formuláře. Ještě rychlejší bude digitální onboarding, díky kterému brigádníci vyplní formuláře předem, což uspíší výdej potřebných nástrojů a pomůcek.
3. Přidělte jim průvodce
Místo doporučení „ptejte se kohokoliv“, dejte každému brigádníkovi konkrétního „buddyho“, který ho provede prvními směnami, ukáže, co a jak, a bude pro něj dostupný. Mentoři zrychlují adaptaci a podporují pocit sounáležitosti. Buddy však musí být člověk, který bude mít na nováčky dost času a bude mu tato role vyhovovat. Vytipujte vhodné zaměstnance a požádejte je o spolupráci.
4. Všímejte si jejich silných stránek
Někdo je šikovný na komunikaci, proto se spíš hodí „na plac“. Jiný má rád pořádek, tomu se vyplatí svěřit sklad nebo evidenci. Práce, která člověka baví, je efektivnější a motivuje ke zlepšování, zaměstnanci se pak do práce rádi vracejí.
5. Chvalte a sledujte pokrok
Jednoduché věty jako „Díky, hezky jsi odbavil/a tohohle zákazníka!“ nebo „Tahle objednávka byla opravdu pečlivě připravená“ dávají jistotu, že brigádník dělá práci správně. Studie ukazují, že strukturovaná zpětná vazba a časté kontrolní schůzky zvyšují retenci až o 80 % .
Sháníte ještě brigádníky? V aplikaci Práce za rohem hledá přivýdělek stále spousta lidí. Oslovte je.