Fluktuace českých zaměstnanců je dlouhodobě nízká. Zároveň klesla jejich spokojenost a angažovanost v práci. Jak toho lze využít?
Situace tuzemských zaměstnavatelů není jednoduchá. Česká republika má v současnosti nejnižší podíl lidí nezapojených na pracovním trhu z celé EU. Pokud tedy chtějí firmy někoho přilákat, musejí ve velké míře přetahovat už zaměstnané kandidáty.
Jenže lidé podle našeho nejnovějšího průzkumu nechtějí měnit místo ani v podmínkách, které jsou změnám víc než nakloněné. Frekvence změn zaměstnání je v ČR velmi nízká dlouhodobě, v evropském srovnání máme druhou nejnižší průměrnou roční míru fluktuace zaměstnanců hned po Řecku. Za 12 měsíců u nás změní práci v průměru pouze necelých 15 % zaměstnanců. A v posledním roce to bylo dokonce jen 14 %.
Klesá spokojenost a angažovanost lidí
Ochota lidí ke změně práce je nízká, zároveň ale klesá spokojenost zaměstnanců v práci a hodnocení firem. Dokazuje to nová vlna průzkumu JobsIndex. Jen 68 % lidí vidí své zaměstnavatele jako úspěšné (před rokem to bylo 74 %), klesá také hodnocení dobré pracovní atmosféry ve firmách (59 % proti 64 % před rokem) a celková spokojenost se svým zaměstnavatelem (54 % vůči 60 %).
Vzdělávání říkají ano
Lidé si také čím dál tím více uvědomují, že bez zvyšování své kvalifikace to do budoucna nepůjde. Přibližně polovina českých zaměstnanců má možnost se v práci rozvíjet a dále vzdělávat. Využívá toho 87 % z nich, což je o 5 % více než před dvěma lety.
Nicméně jen zhruba třetina pracuje na svém rozvoji intenzivně, zbytek výrazně vlažněji – mj. kvůli tomu, že jejich možnosti vzdělávání často nevedou ke skutečné příležitosti změny role nebo náplně práce. Přitom plných 76 % lidí se chce posunout k zajímavější práci, najít dobrou perspektivu do budoucna, případně alespoň nezaostat ve svém oboru.
Jak na úspěšný nábor?
Pro zaměstnavatele ze všech těchto skutečností vyplývá několik jednoduchých doporučení:
- Zajímavější náplň práce a dlouhodobě lepší perspektiva dobrého uplatnění – a to včetně finančních podmínek – je pro změnu práce a nalákání uchazečů jedním z klíčových motivů.
- Probouzející se ochotu lidí přejít jinam je dobré podpořit i kvalitní nabídkou osobního rozvoje pomocí firemního vzdělávání, určeného nejen absolventům a mladým zaměstnancům, ale i těm starším a zkušeným.
- Možnost smysluplného profesního rozvoje se stává významným faktorem pro výběr mezi zaměstnavateli a bude rozhodovat o tom, kdo najde dobré lidi a kdo ne. Potřebujete-li nabírat zaměstnance, zdůrazněte proto v inzerátu právě výše zmíněné možnosti.