Jak zvládnout zaškolení a adaptaci nového kolegy

Když už jste věnovali čas náboru a do týmu jste přivedli nového člověka, pohlídejte si, že vám hned zase neuteče. Aby se nováčci rychle zaučili a začlenili mezi ostatní, je potřeba se jim od začátku věnovat. Prozradíme vám, jak na to.

Buďte v kontaktu

Vztah s nováčkem se vyplatí budovat ještě před samotným nástupem. Proč? Pokud člověk nemůže nastoupit hned (například kvůli výpovědní lhůtě), může se mu vše rozležet v hlavě, zaujme ho třeba konkurence, a k vám nakonec nenastoupí. To vás bude stát nejen ztracenou posilu do týmu, ale především finance a čas, které jste do náboru investovali.

Předcházet tomu můžete tak, že zůstanete v kontaktu. Budoucího kolegu můžete přizvat na teambuilding, pozvat ho na prohlídku pracoviště a představit mu tým nebo mu můžete poslat materiály, které si může nastudovat ve zkušební době. Je důležité o tom s nováčkem mluvit, a pokud je to možné, být v tomto ohledu proaktivní. Vrátí se vám to.

Připravte se na nástupní den

Nenechte první den nic náhodě a nespoléhejte na to, že to „nějak“ dopadne. Nástupní den je pro nového člověka náročný. Dozví se spoustu informací, poznává nové kolegy. Určete předem minimálně jednoho člověka, který nováčkovi bude celý den k ruce. Nemělo by se stát, že v nové práci zůstane sám. Poměrně běžnou variantou je, že například začne na HR oddělení, kde dostane základní informace o firmě, podepíše smlouvu a poté si ho už převezme jeho přímý nadřízený.

Rada z praxe: Myslete i na to, jak to vyřešíte s obědovou pauzou. Jste zvyklí chodit do jídelny nebo restaurace? Dejte o tom novému kolegovi vědět klidně už před nástupem, ať s tím počítá a může se k týmu přidat.

V adaptačním procesu musíte mít jasno především vy

V některých firmách jde o to, co nejdříve vplout do praxe, a učíte se za chodu. Jinde je součástí adaptačního procesu i poměrně velké množství studia. Každá firma má jiné procesy, prostředí i programy a aplikace, se kterými člověk každý den pracuje. Vše, co by se měl nový kolega naučit, ale musí ovládat především stávající zaměstnanci a za průběh celého zaškolení by měl být zodpovědný jeden konkrétní člověk. Nemělo by se stát, že novému člověku jen „předhodíte“ nějaký manuál a v průběhu zkušební doby ani nezjistíte, jestli si s ním kolega ví rady a zda už nastudoval vše, co měl.

Důraz na praktické informace

Představte si sami sebe, co by vás v nové práci mohlo zajímat, a předejte tyhle informace i nováčkovi. Nezapomeňte ani na věci, které jsou pro vás už naprostou samozřejmostí – obvykle jde o ty základní věci:

  • Jak funguje kuchyňka – každý po sobě uklízí, nebo máte na úklid člověka?
  • Káva a čaj je k dispozici zdarma pro všechny, nebo má každý svou zásobu?
  • Nádobí je společné, nebo máte každý své z domova?
  • Máte například skříňky, kam odkládáte boty nebo kabát?
  • Kde jsou v práci toalety?
  • Kde je tiskárna s kopírkou a jak se obsluhuje?
  • Máte erární poznámkové bloky, štítky, šanony a psací potřeby?

Doporučujeme: Pokud k vám nastupují nováčci často, můžete jim sestavit i nějaký manuál. I kdybyste pak na některé informace zapomněli, kolegovi zůstane něco v ruce a bude se moci k informacím kdykoli vracet.

V každé firmě je zaběhnutá nějaká hierarchie. Někde mají HR oddělení, jinde vše zvládají svépomocí. Někde se nováčka ujme buddy – kolega, který je na podobné nebo stejné pozici jako nový kolega a pomáhá mu se začleněním. Vedoucí týmu pak už jen dohlíží na to, že buddy péči o svěřence zvládá. Jinde zaškolení musí obstarat přímý nadřízený komplet sám.

Ať už to u vás funguje jakkoli, nezapomeňte role jednoznačně nastavit a všechny zúčastněné o nich informovat. A i kdyby to nováček v začátku nějak popletl a poprosil o pomoc úplně někoho jiného, než měl, buďte shovívaví a snažte se mu především pomoct.

Vyhodnocení zkušební doby

Když do nováčka investujete čas a energii, mělo by se vám to vrátit tím, že si v týmu vychováte schopného a plnohodnotného kolegu, který bude pro firmu přínosem. Pro obě strany je proto fér si po zkušební době říct, jak si kolega stojí. Svolejte extra schůzku, na které společně zkušební období zhodnotíte. Účastní se jí obvykle jeden člověk za HR, přímý nadřízený a nováček.

Nechte kolegu nejdřív zhodnotit sebe samého. Dejte mu prostor, aby zhodnotil také vás, nadřízeného, náplň práce i kolegy a firemní kulturu. Ptejte se, co se podle něj povedlo a kde vidí nějaké rezervy. Poté dejte zpětnou vazbu vy jemu. Ze schůzky připravte zápis. Pokud se se zaměstnanci scházíte na pravidelné bázi (což byste měli), po čase uvidíte, jak se člověk v názorech i schopnostech vyvíjí.

Může se hodit: K vyhodnocení zkušební doby si můžete připravit univerzální dotazník, který nováčkům pošlete pár dnů před hodnotící schůzkou. Otázky z dotazníku by měly člověka navést, aby dokázal zhodnotit sám sebe, nadřízeného i firemní prostředí.

V závěru zkušební doby nezapomeňte nastavit akční kroky – pracovní i vzdělávací plán. Pokud byl kolega s některými věcmi nespokojený, sdělte mu, jak s takovou zpětnou vazbou budete pracovat. A na kolegu nezapomeňte ani po zaškolení. Pravidelné schůzky si nastavte i na pozdější období, aby váš kolega po nějakém čase neztratil elán, motivaci a pocit, že vám na něm záleží.

Mohlo by vás zajímat
Všechny články

Stáhněte si správnou aplikaci

Hledáte lidi?

Stáhněte si aplikaci pro firmy.

Nyní na Google Play

Stáhnout v App Store

Hledáte práci?

Stáhněte si aplikaci pro uchazeče.

Nyní na Google Play

Stáhnout v App Store


newsletter

Používáme cookies, viz Podmínky používání služeb. A také chráníme vaše osobní údaje, viz Zásady ochrany soukromí.

W celu zachowania najwyższej jakości usług wykorzystujemy informacje przechowywane w plikach cookies. Zmiany zasad korzystania z plików cookies można dokonać w ustawieniach przeglądarki.