banner

Zkus vyladěnou mobilní aplikaci

rating

Domů

-

Tipy pro hledání práce

-

Neodchází od vás příliš mnoho lidí? Pokud ano, jak tomu zabránit

Neodchází od vás příliš mnoho lidí? Pokud ano, jak tomu zabránit

Neodchází od vás příliš mnoho lidí? Pokud ano, jak tomu zabránit

Zaměřit se na fluktuaci zaměstnanců je někdy zapotřebí. Příčiny častých odchodů lze zjistit různými způsoby. Podívejte se, od čeho se odpíchnout.

Odcházení a přijímání lidí do firmy je do určité míry přirozený a také žádoucí jev. Označujeme ho jako fluktuaci. Se staršími zaměstnanci sice odchází jejich know-how, ale s novými do firmy proudí elán, čerstvý pohled na věc nebo třeba i nové obchodní kontakty.

Jenomže když je fluktuace příliš vysoká, je to naopak pro firmu zatěžující. Náklady na přijímání a zaučování nováčků s jejich počtem stoupají, aniž by z nich ovšem firma mohla dostatečně těžit, pokud ji zase rychle opouštějí. Potom je třeba hledat cesty, jak fluktuaci a s ní spojené odchody zaměstnanců snížit.  

Jak nabrat dobré lidi? Dostávejte tipy pravidelně

Zjistěte, co jiným funguje

Přilákejte ty pravé

Max 1 e-mail týdně

Své údaje máš v bezpečí. Zobrazit více

Jak zjistit, jestli to není moc?

Existuje vícero způsobů, jak změřit fluktuaci, ale nejjednodušší z nich je vydělit počet lidí, kteří v určitém období odešli, například za jeden rok, počtem lidí, kteří byli v tu samou dobu ve firmě zaměstnání.

Když tento údaj vynásobíte stem, získáte procentuální podíl těch, kteří firmu v daném období opustili. Vzhledem k tomu, že ideální je fluktuace okolo 5 až 7 %, z výpočtu se dozvíte, jak na tom u vás ve firmě jste.

Při posuzování tohoto čísla je také nutné přihlédnout k oboru. Nejvyšší fluktuace bývá v oblasti gastra či hotelových služeb, obecně v sezónním podnikání. Nicméně pokud sezónně větší podíl zaměstnanců nepřijímáte a fluktuace se přesto blíží k 20 %, je na místě začít se zajímat o příčiny tohoto stavu.

Proč odcházejí a jak to řešit?

První, na co se zaměřte, jsou nově příchozí zaměstnanci. Podle průzkumu z roku 2021 odejde až třetina z nich během prvního půl roku. Příčinou bývá nedostatečný onboarding, tedy proces, během něhož by měl nový zaměstnanec do firmy zapadnout.

O důvodech odchodu nových, ale i starších zaměstnanců se dozvíte díky výstupním dotazníkům nebo ještě lépe, pokud si to lze časově dovolit, rozhovorům. Proč lidé nejčastěji opouštějí zaměstnání?

  • Nedostatečné platové ohodnocení – potom je dobré udělat si přehled o platové hladině u vás ve firmě a porovnat ji s platovou hladinou na trhu práce. K tomu vám poslouží porovnávač mezd. Pokud jste s odměnami o hodně níž, než je běžné, pravděpodobně nejste jako zaměstnavatelé konkurenceschopní. Jestliže si firma nemůže vyšší platy dovolit, je na místě uvažovat o jiných benefitech nebo výhodách, například v podobě možnosti plánovat si směny.
  • Přetěžování lidí – může k němu docházet kvůli nízkému počtu zaměstnanců nebo vinou špatné organizace práce. Podívejte se, v čem to vězí. Nešlo by někde ušetřit vašim lidem čas, například delegováním činností na externí pracovníky nebo zautomatizováním rutinních úkonů pomocí počítačových aplikací?
  • Mizivé možnosti rozvoje a kariérního růstu – zejména mladí lidé se potřebují učit a zkoušet nové věci. Pokud se za rok u vás nikam neposunuli a slouží zejména k tomu, aby oddřeli tu nejméně zajímavou práci, těžko se ve vaší firmě budou držet. Zkuste se nad rozvojem jejich, ale i dalších zaměstnanců zamyslet a pracovat na tom, aby měli možnost nabírat nové vědomosti a stoupat v rámci firmy.
  • Špatné vedení či vztahy – zbystřete zejména v případě, že lidé odcházejí z jednoho oddělení nebo například v rámci jedné konkrétní směny. Pak může být příčinou ne zcela schopný vedoucí, případně nefunkční vztahy, které v daném týmu lidí vládnou. Snažte se v takové situaci postupovat citlivě, vyslechnout obě strany: zjistit kde a proč to drhne a pak zjednat nápravu.  


Mohlo by tě zajímat

Motivační dopis: Kdy je užitečný a kdy s ním jen ztrácíte čas?

Motivační dopis: Kdy je užitečný a kdy s ním jen ztrácíte čas?

Motivační dopis může o uchazeči prozradit, jak přemýšlí a proč se o nabízenou práci zajímá. Když ho ale požadujete u nevhodných pozic, odradíte i ty, kteří by jinak rádi nastoupili.

Co napsat do pracovního posudku? Fakta místo dojmů

Co napsat do pracovního posudku? Fakta místo dojmů

O vypracování posudku vás může zaměstnanec požádat během pracovního poměru i po jeho skončení. Jakmile žádost dorazí, máte 15 dnů na předání. I když napsat posudek není složité, je dobré vědět, co do něj... celý článek

Nemáte dost lidí? Nabídněte kratší úvazky. Vyplatí se to

Nemáte dost lidí? Nabídněte kratší úvazky. Vyplatí se to

Výzkumy ukazují, že rodiče pečující o malé děti, tedy převážně matky, chtějí ve velké míře pracovat, ale ne na celý úvazek. Nabídnout jim zkrácené úvazky znamená větší procento odpovědí a především možnost... celý článek

Všechny články

Stáhněte si správnou aplikaci

Hledáš práci?

Stáhni si aplikaci pro uchazeče.

Google Play
App Gallery
App Store

Hledáte lidi?

Stáhněte si aplikaci pro firmy.

Google Play
App Store

Jak nabrat dobré lidi? Dostávejte tipy pravidelně

Zjistěte, co jiným funguje

Přilákejte ty pravé

Max 1 e-mail týdně

Své údaje máš v bezpečí. Zobrazit více


Na Práci za rohem máš největší šanci najít si práci blízko domova a přestat dojíždět. Vybírej z volných míst a brigád po celém Česku, třeba v lokalitách Praha, Brno, Ostrava, Plzeň, Liberec, Olomouc, České Budějovice, Hradec Králové, Ústí nad Labem, Pardubice, Zlín, Havířov, Kladno, Most, Opava a mnoha dalších.

Používáme cookies, viz Podmínky služby. A také chráníme tvoje osobní údaje, viz Zásady ochrany soukromí. Více o reklamě na portálech Alma Career a transparentnosti se můžete dočíst na naší Informační stránce. Zde je naše Technická specifikace.