Personalista, potenciální šéf a někdy i kolega. Ti všichni vám na pohovoru kladou dotazy. Nenechte se přesilou znervóznit a zapůsobte na všechny.
Na koho u pohovoru zapůsobit víc? Na budoucího šéfa nebo na personalistu? Jednoduchá odpověď: na oba. Někteří lidé možná pokládají otázky HR manažerů za šablonovité a zbytečné, ale i ty mají svůj význam. A jak na ně odpovídáte, slyší i váš potenciální nadřízený.
Nikdy k nim tedy nepřistupujte přezíravě a nezaměřujte svou pozornost pouze na šéfa s nevyřčeným spiklenectvím „my dva víme, o čem to je, tenhle tady je mimo“. Konec konců za to, že jste se ocitli na pohovoru, vděčíte z velké části právě personalistovi, který obvykle provádí předvýběr ze zaslaných CV a s manažerem ho konzultuje.
Jak jste to vyřešil/a?
Ten, kdo vede pohovor, bývá většinou personalista. Snaží se odhadnout kandidáta po osobní stránce. Zajímá se o body z životopisu uchazeče a padají otázky, na něž se lze připravit, jako co vás na inzerované pozici zaujalo nebo co od této práce očekáváte.
Nachystejte se však i na dotazy směřující k vašim konkrétním pracovním zkušenostem. Můžete být třeba vyzváni, abyste uvedli, co vám v minulé práci dělalo největší starosti a kvůli čemu jste nemohli spát. Nebo abyste popsali situaci, kdy vznikl nějaký problém, který jste museli vyřešit. Personalista tím sleduje, jak jste v tom kterém případě postupovali a jaký byl výsledek. Zjišťuje zároveň i vaši schopnost sebereflexe. Odpovědi na tyto otázky, které vás nutí mluvit skutečně o sobě, zajímají pochopitelně i budoucího šéfa.
Jak jste na tom odborně?
Až se začne ptát šéf, otázky budou směřovat spíše k vaší odbornosti. Bude se zajímat nejspíš o nástroje, které ovládáte, případně další kompetence potřebné k výkonu práce. Mluvte pravdu, nepřeceňujte své schopnosti, ale ani je nesnižujte. Pokud potenciální šéf narazí na něco, s čím nemáte až takové zkušenosti, přiznejte to, ale dodejte, že se to rádi doučíte. A ideálně připojte příklad nějaké konkrétní dovednosti, kterou jste se v minulosti naučili.
Šéf vám také může dát nějaký úkol nebo nastínit hypotetickou situaci a chtít po vás její řešení. Nezmatkujte a zkuste vymyslet něco, co budete moci odůvodnit.
Na co se nás chcete zeptat?
K tomu budete určitě také vyzváni. Není úplně rozumné začít rovnou o platu nebo benefitech. Ale když už jsme u nich, personalisté jsou zvyklí se na toto téma bavit a mohou na vás použít jeden malý trik: otočí otázku zpět na kandidáta a zeptají se, které zaměstnanecké benefity jsou pro něj nejdůležitější a proč. Zkuste se nad tím dopředu zamyslet. Je to možnost čerpat sick days? Plánovat si směny? Fasovat pracovní oděvy?
Pokud jde o dotazy, začněte spíš těmi vztahujícími se k náplni či organizaci práce, kolegům, ale můžete zabrousit i na strategii firmy do budoucna.
Neprozraďte, co nechcete
Spousta lidí bývá u pohovoru nervózní, což řeší tak, že mluví a mluví. Při odpovídání na otázky se květnatě rozhovoří, až zapomenou, na co byli vlastně tázáni. Přitom na sebe prozradí i to, co nechtěli. Ani jedno nepůsobí dobře.
Nechte proto druhou stranu, ať vede pohovor, odpovězte věcně, na co jste byli tázáni a odmlčte se. I když vám bude připadat, že je ticho tíživé. Není na vás, abyste ho zaplnili. Nasaďte lehký úsměv a počkejte, až dostanete další otázku. A pokud to nevyjde, nezoufejte. V aplikaci Práce za rohem na vás čekají další nabídky.