Zkušební doba je výzvou pro obě strany – nováčka i zaměstnavatele. Jak zajistit, abyste se během ní dozvěděli, jestli má cenu s novým zaměstnancem pokračovat či nikoliv? Podívejte se na osvědčené postupy.
Důkladné zaučení
Nováčka nestačí představit kolegům a čekat, že se sám rychle zorientuje a začne naplno pracovat. Efektivnější je mít zajištěný dobře promyšlený proces zaučení – onboarding, který nováčka postupně provede vším důležitým – od pravidel a hodnot společnosti přes konkrétní úkoly a pracovní postupy, které bude vykonávat, až po praktické věci, jako je používání kuchyňky, skříněk, zasedaček apod.
Ve většině firem následuje hned po nástupním dni adaptační období, které trvá minimálně dva týdny. Během nich nováček prochází různá miniškolení s různými lidmi z firmy a zjišťuje, jak které oddělení funguje, kdo s kým spolupracuje a na jakých projektech bude pracovat on sám.
Nejdůležitější roli v procesu adaptace obyčejně zastává přímý nadřízený nováčka. V ideálním případě by ale měli být do procesu zapracovávání nového kolegy zapojení i ostatní členové týmu, ale tak, aby je to příliš nezatížilo. Pokud k tomu nedojde spontánně, je dobré rozdělit si úkoly: někdo bude nováčka učit pracovat se systémem A, jiný se systémem B, třetí mu ukáže, kde je kopírka, nebo kam se dá jít na oběd.
Co byste měli o zaměstnanci během zkušební doby zjistit?
- Jak se staví k práci – plní dobře a rychle pracovní povinnosti, je spolehlivý?
- Jaký má potenciál – je ochotný učit se nové věci, zvládá zátěžové situace?
- Jak zapadl do kolektivu – umí vycházet s kolegy, je vstřícný, umí se prosadit?
Zpětná vazba
Pro obě strany je důležité mít jasnou představu o průběhu spolupráce. Nový zaměstnanec by měl vědět, jak si vede, a zaměstnavatel znát jeho pohled na práci. Je ideální, pokud tato výměna názorů probíhá formou osobních schůzek, kde obě strany zhodnotí své zkušenosti. Mělo by jich být víc než jedna na konci zkušební doby. Není od věci stanovit na to jednotný systém, například třech setkání; pár dní po nástupu, asi po měsíci a pak ke konci zkušební doby, přičemž na posledním setkání se rozhodne, jestli bude spolupráce pokračovat.
Během těchto schůzek se zeptejte nováčka na jeho postřehy a zjistěte, jak hodnotí náplň práce, pracovní prostředí či spolupráci s týmem. Pro usnadnění tohoto procesu můžete využít dotazník zaslaný vždy pár dní před schůzkou, který pomůže nic důležitého nevynechat. Zároveň poskytněte nováčkovi zpětnou vazbu: vyjmenujte, v čem si vede dobře, zmiňte ale i oblasti, ve kterých se bude muset do budoucna zdokonalit.
Po absolvování zkušební doby
Poslední schůzka, na které se definitivně rozhodne o setrvání nebo odchodu nového zaměstnance, by neměla proběhnout až těsně před koncem zkušební doby. Pokud zjistíte dříve, že se nový člen neosvědčil, dejte mu to vědět hned, jakmile budete mít jasno. Během zkušební doby lze pracovní poměr ukončit ze dne na den.
V případě pokračování spolupráce nováčka ujistěte, že si jeho práce vážíte, a dohodněte nové podmínky – pracovní úkoly, další rozvoj a kariérní cíle, výši odměny a případné benefity po skončení zkušební doby. Měli byste si také jasně říct, jak často a podle jakých kritérií bude jeho práce nadále hodnocena a v jakých intervalech.
Pokud se rozhodne nováček, že ve vaší firmě nebude dále pokračovat, zeptejte se ho na důvody. Z této schůzky udělejte zápis a jednotlivé body proberte s nadřízeným odcházejícího zaměstnance. Zkuste se společně zamyslet, co udělat, aby se podobná situace neopakovala. S odcházejícím se vždy slušně rozlučte.
Nedopadl onboarding nováčka tak, jak jste si představovali? V aplikaci Práce za rohem můžete hledat nové zaměstnance rychle a efektivně.