Jsou to jen maličkosti, ale právě ty často rozhodují. Podívejte se, jaké tři komunikační triky použít při náboru, abyste vystoupili z řady uchazečů.
Ach Romeo, Romeo! Proč jsi Romeo?
Tenhle trik používají často obchodníci. Oslovují vás jménem. Napřed příjmením, ale zanedlouho je z pana Ondřeje Karfíka Ondra a z Magdalény Břeskové je Magda nebo dokonce Magdička. I když dál je oběma vykáno. Oslovovat někoho jménem znamená předcházet si ho, dostávat ho na svoji stranu, dávat mu najevo, že mi na něm záleží.
Toho lze využít při jakémkoliv jednání, pohovor nevyjímaje. Můžete to vyzkoušet už během úvodního telefonátu. Když se volající z firmy představí jménem, zkuste si ho zapamatovat. Na pozdrav: „Dobrý den, pane Skálo, tady Vranská z Estavisty,“ můžete rovnou opáčit: „Zdravím vás, paní Vranská.“ Je to maličkost, ale dámu na druhé straně aparátu to potěší, a přidá vám to pár nenápadných bodíků navíc. A pokud uslyšíte neformální: „Dobrý den, Aleši, tady Martina Vranská z Estavisty“, bez rozpaků můžete otočit: „Dobrý den, Martino, rád vás slyším“.
Citově zabarvené výrazy na pohovor patří
Citově zabarvenými výrazy jsou míněna slova, jimiž svoje odpovědi můžete „polidštit“. Když budete mluvit o tom, co jste dělali a děláte, nebojte se je použít, třeba: „Baví mě, že se musí na každou zakázku trochu jinak, podle toho, jak si to klient vymyslel.“ Nebo: „Mám rád/a, když čísla v tabulkách sedí na korunu přesně“. Citově zabarvená slova působí, že vám na tom, o čem mluvíte, záleží, a že jste v tom citově angažovaní. Pokud je to práce, tím lépe.
Nevyhýbejte se těmto slovům, ani když hovoříte o firmě, kam máte nastoupit. „Je příjemné, že dává zaměstnancům volné dny navíc.“ „Potěšilo mě, že se u vás pracuje v čistém prostředí.“ Pozitivní hodnocení firmy formou citově zabarvených slov se bude vašemu protějšku u pohovoru velmi dobře poslouchat.
Jednou a dost
Méně je někdy více. Platí to zejména při vyjednávání, například o platu. Až na něj dojde, oznamte částku, kterou byste si představovali, a… odmlčte se. I když nastane poněkud trapná chvilka, protože z opačné strany stolu několik vteřin nikdo nic neříká. Vydržet to a nezačněte svoji cifru obhajovat. Vypadalo by to, že sami nevěříte tomu, že na ni máte nárok. Svoje argumenty, proč byste měli dostat tolik, předložte případně až po vyzvání. Dejte zkrátka druhé straně prostor na reakci.