Po odeslání CV čekáte spíše pozvánku na pracovní pohovor než výslech po telefonu. Během třídění uchazečů si však řada firem dělá telefonicky rychlý předvýběr kandidátů. Nenechte se zaskočit.
Slušně se představte
Vybafnout do sluchátka: „Haló, kdo volá?“, není nejlepší vizitka. Jakmile odpovídáte na inzeráty, pokaždé se slušně představte. Neznámé číslo na displeji může být nevyžádaný telefon od prodejců bůhví čeho, ale i firma, ve které chcete pracovat. Pokud hovor zmeškáte, na neznámé číslo zavolejte zpět.
Domluvte si vhodnější termín
Od začátku je potřeba působit do telefonu mile a sympaticky, ale také soustředěně, což bez klidného místa nepůjde. Zastihl vás telefon na rušné ulici, ve stávající práci či kdekoliv jinde, kde nemůžete mluvit? Nebojte se hovor přijmout a vyslechnout si, kdo volá. Následně se omluvte, že není vhodná chvíle, a sjednejte si pozdější termín. Stejnou strategii použijte i v případě, že si přesně nevybavujete, ze které firmy vám volají, ani proč u nich chcete pracovat. Odkladem získáte čas a prostor na přípravu.
„Vybarvěte“ svůj životopis
Než zavoláte zpět, projděte si svůj životopis. Personalisté se mohou doptávat na nejasnosti nebo zjišťovat informace, které ze životopisu nevyčetli, ať už jsou to pracovní zkušenosti, nebo vaše zájmy. Kdo vytáhne z rukávu kratičkou historku o tom, jak se mu v práci něco podařilo, třeba stmelit rozhádaný kolektiv nebo prodat neprodejné zboží, získá plusové body.
Zjistěte o firmě, co se dá
Projděte si na netu základní informace o firmě. Pokud máte možnost, vyptejte se známých, kteří tam pracují. Jestli budete při pohovoru s prodejcem zahradní techniky básnit o pračkách, nejspíš vás nevezmou. Jak se říká, štěstí přeje připraveným. A to platí i po telefonu.