Je několik otázek, které na pohovoru určitě padnou. Proto není těžké se ně nachystat. Řada lidí však přípravu podcení. Ať nepatříte mezi ně.
Na pohovoru po vás budou chtít dva základní typy znalostí:
· o vás samých,
· o firmě, kam se hlásíte.
Jedna otázka obě oblasti spojuje a na 99 % padne: Proč se hlásíte na tuto pozici?
V odpovědi se snažte jednak shrnout vaše dosavadní zkušenosti, dovednosti a vlastnosti, které se na pozici hodí, jednak zmiňte i přednosti firmy, které vás lákají na inzerovaném místě pracovat. Například:
Podobnou práci jsem dosud dělal/a, takže s fakturací a účetnictvím mám své zkušenosti. Navíc umím s fakturačním programem, který používáte. Hledáte člověka spolehlivého a pečlivého, což je na této pozici pochopitelné a mě osobně blízké, mám rád/a přesnost. Líbí se mi také prostory vaší firmy i její produkt, působíte na mě jako seriózní společnost.
O sobě pozitivně a věcně
Pokud budou padat otázky na vás, mluvte o sobě v dobrém, ale vyvarujte se přílišných superlativů a zobecnění. Při popisu svých dovedností buďte věcní, konkrétní a nebojte se je demonstrovat na příkladech – můžete například uvést, jak se vám podařilo vyřešit některé komplikované úkoly a nestandardní situace. Pokud na to nezavedete řeč sami, nejspíš se na to zeptá zaměstnavatel.
Buďte však připravení, že se vás bude ptát i na to, co se vám nepovedlo. Popis takové situace si opět připravte, určitě jste se nějaké boty někdy dopustili. Z vašeho líčení by mělo být patrné, že jste dokázali zpětně rozpoznat, kde se stala chyba, a příště se jí vyvarovat.
Slabé stránky? Mám je, ale pracuji na nich
Zaměstnavatel také může chtít znát vaše slabé stránky, ať už se na ně zeptá přímo nebo třeba formou otázky: Jaké činnosti vám příliš nejdou, případně co vás z činností, které byste měl u nás zastávat, baví nejméně? (To, co člověka příliš nebaví, mu obvykle moc nejde a nevyniká v tom.)
Zase si odpověď připravte dopředu a řekněte jí podle pravdy. Například:
Nebaví mě příliš pravidelné vykazování toho a toho, protože se v této oblasti často mění legislativa, kterou musí člověk neustále sledovat, a může se mu lehce stát, že udělá chybu. Vždy jsem se však snažil/a se zorientovat a chyby nedělat.
Stejně tak, pokud uvádíte své slabé stránky, snažte se, aby z vaší odpovědi bylo patrné, že o svých nedostatcích dobře víte a snažíte se mít je pod kontrolou. A že pracujete na jejich odstranění.
Co o nás víte?
I takhle napřímo se vás mohou zeptat, ale i kdyby ne, kolem tohoto tématu se bude pohovor točit každou chvíli. Snažte se proto zjistit si toho předem o firmě co nejvíc. Vyjděte z inzerátu. Co o sobě píše sama firma? Základním zdrojem informací jsou i její webové stránky.
· Co vyrábí, případně s čím obchoduje?
· Kolik má zaměstnanců?
· Kdo jsou její hlavní zákazníci?
· Jaký má obrat?
Chybu neuděláte ani v případě, že se budete zajímat o trh, na kterém se firma pohybuje. Třeba zrovna zažívá boom nebo se potýká s nedostatkem výrobních dílů… Všechny tyto znalosti vám mohou přidat body.
A ještě jedna rada na závěr: Nebojte se zeptat, nebude-li vám cokoliv jasné o pracovní náplni pozice nebo o firmě samotné (a nebylo to v inzerátu). Můžete tím jen získat.