Jestli člověk bude někde pracovat, záleží nejen na zaměstnavateli, ale i na kandidátovi. Také on si vybírá – pracovní prostředí, kolegy, nadřízené. Je proto dobré udělat si před podepsáním smlouvy průzkum.
Malá detektivní práce na úvod
Podívejte se pozorně na inzerát na Práce za rohem, který vám padl do oka. Pokud vidíte hned nahoře pod názvem firmy srdíčko a informaci o tom, že má třeba 75 hodnocení, hodně vám to ulehčí námahu.
Znamená to totiž, že firma má svůj profil na Atmoskop.cz. což je portál, kde stávající i bývalí zaměstnanci firmu hodnotí. Dozvíte se tak plusy i mínusy práce pro tohoto zaměstnavatele. Lépe si tak uděláte obrázek o tom, jak firma funguje a jaká v ní panuje atmosféra. Stačí na srdíčko s počtem hodnocení kliknout a brána informací je dokořán.
Ať už firma na Atmoskopu je, nebo není, zamiřte na její stránky a profily na sociálních sítích. Hledejte informace a fotky, které vám přiblíží povahu firmy. Třeba zjistíte, že mají obří open space bez minima soukromí nebo dílny zatahané kde čím. Zkuste se také poptat na zaměstnavatele známých, kteří u něj pracují nebo pracovali.
Průzkum přímo v terénu
Během návštěvy ve firmě bývá obvykle člověk hodně nervózní a soustředí se hlavně na to, aby zapůsobil. Zkuste si však všímat i toho, jak se k vám a k sobě navzájem potenciální kolegové chovají.
Cítíte se neviditelní? Pobíhají kolem vás zmatení zaměstnanci? Vládne všude hrobové ticho a zavřené dveře kanceláří, nebo běžný provozní šrumec a tu a tam se ozve smích? Pokud na vás dýchne nepohoda, nebo dokonce nepřátelská atmosféra, možná je lepší hledat jinde.
Vyslýchají vás nebo vedou dialog?
Hodně napoví i průběh pohovoru. Ptají se vás na soukromé věci, do kterých jim nic není? Mlží, když se jich zeptáte, co přesně byste měli na starost? Pohovor by měl probíhat formou dialogu. Pokud na vás působí spíš jako výslech, a to ještě dost nevybíravý, zpozorněte. I když vám budou stokrát tvrdit, že dbají na spokojenost zaměstnanců a zajímají se o jejich názor, vaše momentální zkušenost vypovídá o opaku. A je dobré si toho být vědom a nenechat se opít hezkými řečmi.