Motivační dopis může o uchazeči prozradit, jak přemýšlí a proč se o nabízenou práci zajímá. Když ho ale požadujete u nevhodných pozic, odradíte i ty, kteří by jinak rádi nastoupili.
Chtějte víc tam, kde záleží na samostatnosti a vyjadřování
Zjistit motivaci dotyčné/ho má svoje opodstatnění tam, kde chcete poznat způsob uvažování a schopnost se vyjádřit. Užitečný je hlavně v případě pracovních míst, jejichž náplní práce je psaní, komunikace, řešení samostatných úkolů nebo vedení většího týmu. Díky odpovědi snáz rozeznáte, kdo to myslí vážně a kdo jen rozesílá životopisy. Zvažte ho například u těchto rolí:
• vedoucí – kancelářské a administrativní pozice
• zákaznický servis, call centrum
• obchod, HR, marketing, komunikace
• trainees a absolventské programy
• samostatné role bez přímého vedení (např. projektový koordinátor, správce sítě)
Upřesněte, co od odpovědi čekáte
Pokud dopis požadujete, napište konkrétně, co má obsahovat. Třeba: „Zajímá nás, proč se hlásíte do naší firmy, co umíte a co můžete nabídnout.“ Zvýšíte tím šanci, že reakce bude věcná, stručná a porovnatelná.
Nábor nebrzděte zbytečnými požadavky
U řadových zaměstnanců, kteří vykonávají zejména manuální nebo sezónní činnosti, bude motivační dopis spíš na překážku. Kandidáti na tyto pozice nechtějí ztrácet čas psaním. Raději odpoví na inzerát, kde stačí kliknout. U tohoto typu práce je důležitější spíš to, aby se uchazeč ozval co nejdřív, mohl nastoupit v potřebném termínu a v práci nějaký čas vydržel. A to zjistíte klasicky na pohovoru i bez vypracování slohovky.
Nechtějte po každém totéž
Motivační dopis je dvojsečná zbraň, proto ho používejte jen tam, kde má své opodstatnění. Když výzvu přizpůsobíte pozici, ušetříte čas sobě i kandidátům. A pokud chcete nabírat rychle a jednoduše, zkuste to přes Práci za rohem – najdete tam lidi, kteří chtějí pracovat hned.