Jak si získat a udržet generaci Z
Pro lidi narozené mezi roky 1996 a 2010 je práce víc než jen výplata. Hledají smysl, chtějí růst a potřebují mít pocit, že jejich hlas něco znamená. Co udělat, abyste je přilákali a udrželi v týmu?
14. května 2025
Lidé generace Z se narodili přibližně mezi lety 1997–2010 a pomalu přebírají štafetu na trhu práce. Jak tyto mladé talenty motivovat, zapojit a udržet v kolektivu, kde jsou i starší zaměstnanci?
Generace Z vyrostla s chytrým telefonem v ruce. Mají rádi rychlou, neformální a srozumitelnou komunikaci.
Pokud něco můžete ukázat místo složitého vysvětlování, udělejte to. Návody, školení i firemní informace v podobě krátkých videí nebo prezentací jsou velmi efektivní. Určitě víc než dlouhé popisy a manuály.
Zjistěte, co jiným funguje
Přilákejte ty pravé
Max 1 e-mail týdně
Své údaje máš v bezpečí. Zobrazit více
Ne všichni z generace Z jsou introverti, nebo tech geeks. Pracujte s nimi jako s jednotlivci, nastavte individuální přístup. Plošné příkazy nemusejí fungovat. Pozor na to, že u mladé generace může měnit vyznění celého sdělení i typ smajlíka.
Generace Z klade oproti předchozím generacím větší důraz na etiku, udržitelnost a společenskou odpovědnost firmy. Chtějí vědět, jak jejich práce přispívá k většímu celku. Odpovědi na tyto otázky se vyplatí mít připravené už při náboru.
Nejde jen o home office. Z hlediska pracovní doby očekávají mladí možnost přizpůsobit si pracovní rytmus, pokud to jejich pozice dovolí. Vyjděte jim vstříc, ale dejte i jasné mantinely.
Rutinní a stále stejná práce mladé nenadchne. Chtějí se učit a dostat se k zajímavější práci. Očekávají pravidelnou zpětnou vazbu, příležitosti k rozvoji (kurzy, mentoring) a možnost kariérního růstu. Zároveň je to příležitost ukázat jim, kde a co je potřeba z jejich strany zlepšit.
Generace Z odmítá workoholismus starších generací. Zdravá rovnováha práce a volného času je pro ně klíčová.
Podporujte mezigenerační mentoring: mladší zaměstnanec se naučí od zkušenějšího, starší kolega získá nové pohledy a třeba i digitální dovednosti. Vždy je však potřeba myslet na to, že si oba “parťáci” musí sednout.
Dejte jim pocit, že mají hlas. Zeptejte se na jejich názor, přizvěte je k diskuzím o projektech nebo interních změnách. Čím více se budou podílet na rozhodnutích, tím budou motivovanější se jich sami účastnit a zapojit se. Naopak s nařizováním shora můžete narazit.
Organizujte aktivity, kde se prolomí ledy: teambuilding, snídaně, dobrovolnické dny nebo i porady venku na čerstvém vzduchu mohou mít význam. Mladí ocení autenticitu, uvolněnou atmosféru a navíc to otevře prostor k tomu, aby přestali být zavření ve své sociální bublině a více se poznali s ostatními kolegy.
Sháníte zaměstnance z generace Z? V aplikaci Práce za rohem je můžete oslovit přímo v jejich mobilu.
Pro lidi narozené mezi roky 1996 a 2010 je práce víc než jen výplata. Hledají smysl, chtějí růst a potřebují mít pocit, že jejich hlas něco znamená. Co udělat, abyste je přilákali a udrželi v týmu?
Zapojení ambasadorů může výrazně posílit vaši značku zaměstnavatele. Autentické příběhy a zkušenosti lidí zevnitř firmy totiž dokážou oslovit přesně tu cílovou skupinu, kterou potřebujete – ať už jde o... celý článek
Hledat posilu do týmu bez jasné představy stojí spoustu času i peněz. Navíc riskujete, že odradíte vhodné kandidáty, nebo naopak přilákáte uchazeče, kteří se na danou práci nehodí. Co si tedy ujasnit ještě... celý článek
Zjistěte, co jiným funguje
Přilákejte ty pravé
Max 1 e-mail týdně
Své údaje máš v bezpečí. Zobrazit více
Na Práci za rohem máš největší šanci najít si práci blízko domova a přestat dojíždět. Vybírej z volných míst a brigád po celém Česku, třeba v lokalitách Praha, Brno, Ostrava, Plzeň, Liberec, Olomouc, České Budějovice, Hradec Králové, Ústí nad Labem, Pardubice, Zlín, Havířov, Kladno, Most, Opava a mnoha dalších.
Používáme cookies, viz Podmínky služby. A také chráníme tvoje osobní údaje, viz Zásady ochrany soukromí. Více o reklamě na portálech Alma Career a transparentnosti se můžete dočíst na naší Informační stránce. Zde je naše Technická specifikace.