Když úspěšně skončí nábor, člověk má často pocit, že je vyhráno. Jenže ve zkušební době může nováček zjistit, že v práci to není tak, jak si představoval, a odejít jinam. Co udělat, aby se to nestalo?
Být upřímný už při náboru je první krok k udržení slibného nováčka. Jestliže budete lakovat pozici na růžovo a zamlčíte to negativní, co se k ní váže, budete později nově příchozího horko těžko chlácholit. Řekněte tedy už při náboru popravdě, že například před Vánocemi a Velikonocemi je práce jak na kostele a je potřeba zůstávat v práci přesčas. Dodejte však také, jak zaměstnancům zvýšené pracovní nasazení kompenzujete.
Postupně, podle plánu
Hned během prvního dne musí nováček cítit, že je o něj „postaráno“ a s jeho příchodem se počítá. Pokud bude v dlouhých prostojích čekat, až si na něj někdo udělá čas, moc dobrý dojem to nezanechá.
Nadřízený je hlavní osobou, která nováčkův zácvik řídí. Nemusí ho osobně zaučovat, může ho svěřit do péče k tomu určeného kolegy nebo jiného školitele. Ten musí mít prostor nového zaměstnance zaškolit. Pokud má své práce nad hlavu, těžko bude mít dostatek trpělivosti mu vše ukázat a vysvětlit.
Není dobré vychrlit na nově příchozího vše najednou. V ideálním případě by měl existovat alespoň rámcový plán zácviku, kde je uvedeno, kdy, co a od koho by se měl nováček naučit. Co by měl zvládnout sám třeba po týdnu, co po měsíci a co po zkušební době?
Naslouchat i dát zpětnou vazbu
Ten, kdo to kontroluje, je nadřízený. Měl by se také pravidelně chodit dívat na nováčka, aby viděl, jak mu to při práci jde. Zároveň by se měl s novým zaměstnancem pravidelně scházet a zjišťovat, co ho v práci těší i co ho štve. A podle svých možností mu vyjít vstříc, případně vysvětlit, proč to či ono nejde změnit.
Nováček by měl ale také dostávat zpětnou vazbu. Důležitá je zejména pochvala. Pokud dělá pokroky, vyplatí se jeho snahu ocenit. Zároveň však nezamlčovat, na čem by měl zapracovat. Můžete mu nabídnout třeba opakované školení v konkrétní činnosti, která mu dělá potíže.
Víte, že v týmu, kam nováček nastupuje, je nějaký „tmelič“ party? Přátelský typ, kterého ostatní berou? Požádejte ho nebo ji, aby novému kolegovi ukázal/a, kam se chodí na jídlo, kde si může zakouřit nebo kde se mění pracovní pláště.
Každá péče, kterou nově příchozí dostane a zmírní jeho zmatek, přispěje k tomu, aby u vás ve firmě zůstal. Protože kvalitní zaměstnanci se těžko shánějí a byla by škoda o ně přijít, když se vám je podařilo získat.