6 rad, jak pečovat o zaměstnance, aby byli dlouhodobě spokojení

Na vztazích je potřeba pracovat a platí to i pro ty pracovní. Mezi kolegy navzájem i mezi nadřízeným a jeho týmem. Jedině tak zaměstnanci můžou být dlouhodobě spokojení, motivovaní, loajální a pracovat pro vás rádi. Jak na to?

1. Zodpovědnost je (nejen) na šéfovi

Když jde šéf příkladem a sám dodržuje vše, co po zaměstnancích vyžaduje, je to ideální stav. Šéf by měl zaměstnance motivovat, posouvat kupředu, a ne je zastrašovat nebo s nimi manipulovat. To, jak se budete v práci cítit, ale není jen na vedoucích nebo HR oddělení. Za to zodpovídají všichni.

Pokud tedy nevíte, jak začít, začněte od sebe a pracujte na úplných základech. Na kolegy se usmívejte, přejte si hezký den osobně i v mailu, zajímejte se jeden o druhého a buďte k sobě slušní. Jakou atmosféru budete šířit, taková se vám i vrátí. Ať už jste boss všech bossů, máte pod sebou jen jednoho zaměstnance, nebo vůbec nikoho.

2. Nastavte pravidelné schůzky a mluvte spolu

Pokud máte na starosti celý tým, je dobré se pravidelně potkávat – ve skupině, ale také s jednotlivci. Jak nastavíte četnost setkávání, je jen na vás. Můžete začít se společnými schůzkami jednou za 14 dní a v průběhu měsíce se potkat s jednotlivci alespoň 1×. Zpočátku možná budou schůzky působit trochu nepohodlně až zkostnatělě, ale až si kolegové zvyknou, atmosféra se uvolní.

Vždy zkuste zhodnotit, co se povedlo, ale nebojte se mluvit i o věcech, které se nepovedly. Je důležité zhodnotit obojí, ale v případě kritiky buďte citliví. Neshazujte nikoho veřejně. Na osobních schůzkách dejte zaměstnancům prostor, aby vyjádřili své názory a nápady. Vyslechněte je, a pokud vám sdělí, že s něčím nejsou spokojeni, informujte je, jak záležitost budete řešit

3. Když to nejde osobně, jsou i jiné kanály

Ne vše zvládnete vyřešit tváří v tvář. Nezapomeňte, že se často zaměstnanci mohou stydět nebo se můžou bát se s problémy svěřit. Proto by měly existovat i jiné kanály, jakými ve firmě budete komunikovat. Můžete posílat interní newslettery s novinkami, někde bude fungovat stará dobrá nástěnka, jinde zase pravidelné cally a skupinové chaty třeba v aplikaci Teams. Ve spoustě firem stále drží něco jako „schránku důvěry“, kam zaměstnanci mohou vkládat dotazy anonymně.

Jde o to, že čím propracovanější je komunikace ve firmě, tím dřív budete vědět o problémech, které zaměstnance tíží. Můžete se tak vyhnout tomu, že se lidé budou scházet potají po skupinkách někde v hospůdce, kde budou společně šířit negativní náladu a drby. Takhle se žádný z problémů nevyřeší, ale spíš prohloubí.

4. Teambuilding není sprosté slovo

Plánujte společné aktivity i někde mimo firemní prostředí. Akce, na kterých se budou moci kolegové lépe poznávat, seznamovat s případnými nováčky a odreagují se od pracovních povinností. V některých firmách fungují například společné snídaně (nebo naopak večeře) a jednou za čas se uskuteční nějaká větší akce. O aktivitách můžete nechat tým hlasovat a neměli byste do nich kolegy nutit. Účast by měla být dobrovolná. A nebojte se, nemusíte být ani přehnaně kreativní. Společné posezení v oblíbené restauraci funguje poměrně spolehlivě a nikoho neurazí.

Plánování teambuildingu: Aktivity vybírejte s ohledem na konkrétní tým, jeho záliby, ale také věk jeho členů.

5. Zlepšete pracovní prostředí – stačí málo

Když už jste vyladili interní komunikaci a vztahy, můžete začít ladit i pracovní prostředí. Každá firma nemůže mít nejhezčí kanceláře na světě, ale nikdo nemusí mít ty nejhorší. Zajistěte, že lidé pracují v čistém a dobře osvětleném prostředí. Dbejte na dostatek zeleně, pravidelně větrejte a zaměstnancům dopřejte prostor pro odpočinek i pro jejich osobní věci.

Na pracovním prostředí můžete pracovat i společně. Vyzdobit firemní nástěnku, koupit zaměstnancům na stůl v parném létě větráček, zarámovat a vyvěsit fotky ze společných akcí nebo vytisknout originální plakáty, které si tým sám vybere – to všechno jsou relativně malé a levné změny. A pokud přijdou přímo ze strany zaměstnanců a máte možnost jim vyhovět, směle do toho.

6. Nastavení mantinelů je v pořádku

I přes veškerou snahu budovat silný a zdravý tým se může stát, že se v něm občas objeví někdo, kdo úplně nezapadne. Kdo se společným aktivitám pravidelně vyhýbá, kdo má problém s názory ostatních, s interními pravidly i s vizí firmy. V takovém případě je vaše právo mu doporučit, aby zvážil, zda se pro firmu opravdu hodí a necítil by se líp jinde. Ztráta v týmu sice bolí, ale demotivovaný či dlouhodobě nespokojený člověk může firmě ublížit daleko víc. Proto je nutné s lidmi mluvit a i zdánlivě malicherné problémy řešit.

Mohlo by vás zajímat
Všechny články

Stáhněte si správnou aplikaci

Hledáte lidi?

Stáhněte si aplikaci pro firmy.

Nyní na Google Play
Stáhnout v App Store

Hledáte práci?

Stáhněte si aplikaci pro uchazeče.

Nyní na Google Play
Nyní na App Gallery
Stáhnout v App Store

newsletter

Na Práci za rohem máte největší šanci najít si práci blízko domova a přestat dojíždět. Vybírejte z volných míst a brigád po celém Česku, třeba v lokalitách Praha, Brno, Ostrava, Plzeň, Liberec, Olomouc, České Budějovice, Hradec Králové, Ústí nad Labem, Pardubice, Zlín, Havířov, Kladno, Most, Opava a mnoha dalších.

Používáme cookies, viz Podmínky používání služeb. A také chráníme vaše osobní údaje, viz Zásady ochrany soukromí.

W celu zachowania najwyższej jakości usług wykorzystujemy informacje przechowywane w plikach cookies. Zmiany zasad korzystania z plików cookies można dokonać w ustawieniach przeglądarki.